Encetem la segona quinzena de maig amb l'anàlisi de La Seca, per part d'una alumna del Màster en Gestió Cultural.
LA SECA
(per Laura Resina)
La Seca, ubicada en una antiga fàbrica de monedes al
barri del Born de Barcelona, és una Fàbrica de Creació contemporània dedicada a
la creació, la producció i l’exhibició en els àmbits del teatre, la dansa, la
màgia, el circ i altres arts escèniques, tant visuals com musicals. És una
iniciativa del Brossa Espai Escènic que, a més, proposa activitats que
fomenten l’estudi i l’experimentació de nous llenguatges creatius i programes
de formació i de reflexió.
El Brossa Espai Escènic va ser fundat pel director
escènic Hermann Bonnín i el màgic Hausson. Després de 14 anys construïnt amb
èxit un projecte lligat a l'univers escènic i poètic de Joan Brossa i de totes
aquelles activitats, teatrals i parateatrals, que responen als principis bàsics
de les avantguardes històriques i de la creació contemporània, l’Ajuntament va
concedir-los el 2009 la gestió d’aquesta nova Fàbrica de Creació, inaugurada
aquest passat setembre.
La Seca neix amb l’objectiu de continuar
mantenint Barcelona com un territori capdavanter en el món de les arts
contemporànies, dedicant esforços a facilitar les eines i els espais necessaris
perquè noves generacions d’artistes tinguin l’oportunitat de plantejar,
experimentar i exposar els seus projectes. La seva missió és, doncs,
constituïr-se com a centre de referència per a presents i futurs creadors. Un
espai d’encontre, d’exhibició, d’intercanvi d’experiències, de transversalitat
creativa i diàleg en l’àmbit del pensament contemporani; una plataforma per
generar les oportunitats que aquests professionals no troben en altres
institucions o entitats.
TITULARITAT.EQUIP DE GESTIÓ
El 2008 l'Ajuntament va adquirir aquest edifici històric
i va convocar un concurs per a la cessió de la seva explotació com a equipament
cultural i va remodelar-la segons les seves necessitats.
Va ser el mateix equip fundador del Brossa Espai Escènic,
l'Hermann Bonnin i el Jesús Julve, el
màgic Hausson, a qui se'ls va otorgar
la gestió d'aquest nou equipament. Ells són els encarregats de la direcció
artística, però alhora hi ha dues persones més, encarregades de la direcció
executiva, i una altra, responsable de la comunicació del centre. Al mateix
temps, la sala disposa d'un cap de sala
i dos tècnics. La Seca es troba en una etapa inicial de funcionament i, per
tant, fins que el nombre d'activitats no creixi, es vol mantenir un equip de
treball semblant al que hi havia anteriorment a l’Espai Brossa. Tenint en
compte que les dimensions de l’espai són molt més grans, és de preveure que
aquest equip haurà de créixer en un futur.
ESPAI
Aquest antic edifici, situat a l'actual i emergent barri del Born, ha estat
remodelat amb l'objectiu de situar-hi aquesta nova Fàbrica de Creació. És un
nou espai que disposa, entre d'altres serveis i ofertes, de dues sales de
diferent format per a representacions escèniques, un espai d'exposicions, una
biblioteca especialitzada, un bar/restaurant (encara tancat) i una
botiga/llibreria. Està distribuït en 3 plantes, cadascuna d'elles pensada per a
acollir uns tipus d'activitats concretes, adaptades a les necessitats
requerides. En definitiva, un espai gran, atractiu, situat en un barri en
creixement i pròxim a les avantguardes i adequat a les necessitats i
especificitats de la gran diversitat d'activitats que s'hi desenvoluparan.
LÍNIES DE TREBALL. PRODUCTE
L’anterior projecte del Brossa Espai Escènic va gaudir
d’èxit gràcies a la coherència de la seva programació i l'alta qualitat dels
seus espectacles, alhora que va convertir-lo en motor de cultura en el seu
barri gràcies a múltiples activitats parateatrals. El nou espai de que disposen
pretén ampliar aquesta oferta. Degut a les noves instal·lacions, l’equip de La
Seca pot proposar muntatges més grans i altres disciplines escèniques, com la
dansa i el circ. Entre d’altres serveis, La Seca consta de dues sales de
diferent format per a representacions escèniques, un espai d’exposicions, una
sala per a residència de projectes artístics i un bar en projecte d’obertura
durant aquesta temporada. Estem parlant, per tant, d’un equipament amb òptimes
instal·lacions i una magnífica infraestructura que pot convertir-lo en espai de
referència.
Responent als seus objectius, la seva programació recull un conjunt d’activitats que exploren nous
territoris de la poesia, de l’escena
intergenèrica, de les avantguardes
digerides i de les dramatúrgies
submergides. També inclou un programa
d’exposicions relacionades amb el món de l’espectacle, les arts visuals i les
arts plàstiques, que sobretot girin al voltant de la figura i univers del poeta
Joan Brossa. Com a fet diferencial, la seva programació culmina amb una oferta
de tallers, seminaris i encontres amb professionals de diferents sectors de
l’art i el pensament. A més, el projecte inclou un seguit d’activitats educatives dedicades a
escoles, instituts, i altres col·lectius.
En definitiva, és manté la mateixa línia de programació que fins ara duia
a terme l'Espai Brossa, però comptant amb un espai amb més recursos que, sens
dubte, s’hauria de traduir en una major diversitat i qualitat en els muntatges.
MKT.
COMUNICACIÓ i DIFUSIÓ
Degut al seu estat inicial, cal entendre que les
estratègies de comunicació encara estan en un primer estadi. Actualment, només
es duen a terme tasques de comunicació a través de canals virtuals. L’espai
compta amb més de 3.000 adreces de correu electrònic recollides durant els 14
anys que va funcionar el projecte Espai Brossa (llegat molt positiu de l'etapa
anterior), a les quals se'ls hi fa arribar el seu butlletí periòdicament. A
més, està present força activament a les dues principals xarxes socials, Facebook i Twitter. Tot i així, l’equip és conscient que aquests canals són
insuficients i ja estan elaborant estratègies de comunicació a través de
cartelleria distribuïda per tota la ciutat, encara que haurà de passar un
període d’adaptació abans que aquesta es dugui a terme plenament. Amb alguns
mitjans de comunicació de ràdio i televisió tenen també acords d’intercanvi de
visibilitat. Pel que fa a la venta d'entrades, utilitzen les plataformes més
comuns, com són: Atrápalo, Telentrada i Ticketea.
FINANÇAMENT
El pressupost anual de La Seca està al voltant dels
600.000€. Cal remarcar que aproximadament el 50% dels ingressos prové de
finançament públic i el 40% (un percentatge prou elevat, comparat amb altres
equipaments similars), prové del taquillatge. Alhora, també és rellevant el fet
que la remodelació de l'equipament ha estat a càrrec de l'Ajuntament i, aquest
els hi ha cedit durant 10 anys, més 5 de renovables, per a que puguin desenvolupar
el projecte. Això suposa un gran avantatge davant d’altres equipaments (fins i
tot, Fàbriques de Creació com la Nau Ivanow), que han de carregar a les seves
espatlles el deute amb entitats financeres per a la remodelació dels seus
espais. La font d'ingressos via sponsorització també l'estan treballant, però
són plenament conscients que avui és díficil aconseguir-la, ja que són molt
pocs els espais teatrals que aconsegueixen tenir finançament privat per aquesta
via. El que sí s’ha posat en marxa són els patrocinadors a espectacles concrets
amb la idea que cada
espectacle tingui els seus propis patrocinadors d’acord al tipus de públic on
es vulgui arribar. Trobo que és molt
interessant aquesta iniciativa per a la diversitat en patrocinis segons el tipus
d'activitat o espectacle, ja que els permetrà augmentar la seva
visibilitat amb altres col·lectius.
ANÀLISI DEL PÚBLIC
Tot i ser un nou equipament cultural, La Seca compta
amb la sort de ser la continuació de l'anterior projecte existent, l'Espai Brossa,
que després dels seus 14 anys de trajectòria, havia aconseguit fidelitzar un
nombre important de públic de diferents perfils, degut probablement a
l'eclecticisme que caracteritzava la seva programació.
Actualment, amb l'ampliació del projecte i sota el
paraigües de La Seca, es pretén també ampliar aquest ventall de públic,
responent així a l'ampliació de disciplines artístiques i de les activitats que
s'hi durant a terme, no només per a públic adult, sinó també infantil i
familiar.
CONCLUSIONS
El nostre país ha estat i és, sens dubte, bressol
d’un important número de creadors d’arts escèniques i visuals de caràcter
experimental i alternatiu. Alguns dels seus treballs són reconeguts al
continent europeu i a la resta del món.
Som al segle XXI i la realització de
continguts, valors i conceptes culturals que tenen com a objectiu l’estudi,
l’experimentació i la difusió es manifesten com a fonamentals per afrontar el
repte de les noves tecnologies i els nous llenguatges creatius. Aquest exercici
és bàsic per fer possible l’aparició i el desenvolupament de nous creadors, ja
que aquests són els nous valors de la nostra societat i els que crearan en els
propers decennis el marc de treball en el sector cultural del país.
Si volem continuar sent capdavanters del món de
les arts, per força s'ha de dedicar esforços a facilitar les eines i els espais
necessaris perquè noves generacions d’artistes tinguin l’oportunitat de
plantejar, experimentar i exposar els seus projectes.
I és amb aquests
objectius que neix La Seca, amb la voluntat de constituir-se com a centre de
referència per a creadors presents i futurs. Caldrà veure, doncs, com anirà
sent la trajectòria que aniran construïnt. El que sí és cert és que l'anterior
Espai Escènic Brossa no ha decebut a ningú i s'havia posicionat en un dels
espais referents a la ciutat. Tot apunta cap a bones expectatives: més
recursos, més infraestructura, més recolzament i més somnis per complir, que
esperem que puguin fer-se realitat!
Laura Resina
@laura_resina :: laura.resina@gmail.com
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada